Reálná čísla - čísla v pohyblivé desetinné tečce -
FLOATING POINT
vědecký tvar čísla
Mantisa a exponent jsou v počítači binární čísla, základ u exponentu je 2.
Délka MANTISY - tj. počet bitů na mantisu
přesnost čísla
přesnost
počet čísel mezi 1 a 2
interval mezi čísly mezi 1 a 2 je rovnoměrný
- do paměti se mohou ukládat jenom čísla 1, 1 +
,
1 + 2
,
,
2 -
.
Čím více bitů na mantisu, tím menší
menší chyby
při zaokrouhlování (u mezivýsledků je v registrech procesoru
přesnost vyšší).
Byly uvedeny všechny mantisy, při změnách změnách exponentů se krok mezi čísly
zvýší úměrně
2exponent (relativní chyba čísla se ale nemění).
Délka EXPONENTU - tj. počet bitů na exponent - určuje rozsah
pozn. 1 exponent se zvlášť musí vyhradit pro 0, která nemá logaritmus, mantisy u tohoto exponentu lze využít pro vyznačení chyb (overflow, undefined), dále se může využít pro řídkou síť čísel pod minimem k ošetření podtečení (underflow)
8 - 11 bitů na exponent
8 bitů na exponent např.á-128, 126ñ - 227 @ 3.4 . 1038
9 bitů na exponent - 228@ 1.15 . 1077
10 bitů na exponent - 229@ 1.32 . 10154
11 bitů na exponent - 2210@ 1.74 . 10308
Jednoduchá přesnost = 4 byty
C++ | - | float | |
Fortran | - | Real = Real*4 | |
norma IEEE |   | určuje způsob zaokrouhlování, ne bity na mantisu a exponent | |
často | 1 bit znaménko + 8 bitů exponent+ 23 bitů mantisa |
TurboPascal | - Real | 1 bit znaménko + 8 bitů exponent+ 39 bitů mantisa | |
nestandardní |
C++ | - | double | |
Fortran | - | Double = Real*8 | |
často | 1 bit znaménko + 11 bitů exponent + 52 bit mantisa | ||